航空管制の流れ
民間機の出発から到着までの管制の流れを伊丹→羽田便(JAL120)で説明します。
大阪デリバリー |
乗客の搭乗がぼぼ終了した出発5分前になると、デリバリーにコンタクトして飛行承認を伝達してもらう。 |
JAL120 |
Delivery Japan air 120. |
Delivery |
Japan air 120, Osaka delivery, Go head. |
JAL120 |
Japan air 120, to Tokyo, FL250, spot 18. |
Delivery |
Japan air 120, Clearance, cleared to Tokyo airport via Asuka 2 departure,
Shuttle transition, flight planned route. maintain flight level 170, expect
flight level 250, squark 1767. |
JAL120 |
Japan air 120, cleared to Tokyo via Asuka 2 departure Shuttle transition,
flight planned route. maintain flight level 170, expect flight level 250,
squark 1767. |
Delivery |
Japan air 120, Read back is correct. Contact Osaka ground 121.7 when
ready. |
JAL120 |
Japan air 120, Contact Osaka ground 121.7 when ready. |
大阪グランド |
ドアクローズし出発準備ができると、グランドにコンタクトしてプッシュバックの許可をもらう。
許可が出たらプッシュバックをしながら、エンジン・スタートが行われる。 |
JAL120 |
Osaka ground, Japan air 120, spot 18. Request push back. Infomation
India. |
Ground |
Japan air 120, Push back is approved. Runway 32L. |
JAL120 |
Push back is approved. Runway 32L, Japan air 120. |
プッシュバックが完了したら、再度グランドにコンタクトしてタキシング許可をもらう。 |
JAL120 |
Osaka ground, Japan air 120, Request to taxi. |
Ground |
Japan air 120, Taxi to Runway 32L. |
JAL120 |
Taxi to Runway 32L. Japan air 120. |
滑走路に近づくとグランドよりタワーにコンタクトするよう指示される。(タワーにハンドオフ)。 |
Ground |
Japan air 120, Contact Tower 118.1 |
JAL120 |
Contact Tower 118.1, Japan air 120 |
大阪タワー |
タワーにコンタクトし、管制が引継がれる。例では、滑走路手前で待機の指示が出されている。 |
JAL120 |
Osaka tower, Japan air 120, on your frequency. |
Tower |
Japan air 120, Hold short of runway 32L. Boeing 777 on final. |
JAL120 |
Hold short of runway 32L. Japan air 120. |
他のトラフィックがクリアになれば、滑走路に進入許可が出される。 |
Tower |
Japan air 120, Line up and wait, Runway 32L. |
JAL120 |
Line up and wait, Runway 32L, Japan air 120. |
離陸に支障がなければ、風向、風力が報告された後、離陸許可が出される。 |
Tower |
Japan air 120, Wind 170 at 5, Cleared for take off runway 32L. |
JAL120 |
Cleared for take off runway 32L, Japan air 120. |
離陸後、しばらくしてタワーよりディパッチャーにコンタクトするよう指示される。(ディパッチャーにハンドオフ) |
Tower |
Japan air 120, Contact Kansai departure on 119.5. |
JAL120 |
Contact Kansai departure 119.5, Japan air 120. |
関西ディパッチャー |
|
離陸後、ディパッチャーにコンタクト |
JAL120 |
Kansai departure, Japan air 120, Leaving 1 thousand 8 hundred for
200. |
Departure |
Japan air 120, Kansai Departure, Rader contact. Kansai QNH 29.92. |
JAL120 |
29.92, Japan air 120. |
|
航空路管制に引継がれるまで、高度、方位等の指示が出される。 |
Departure |
Japan air 120, Fly heading 100. |
JAL120 |
Fly heading 100, Japan air 120. |
|
高度が上がり航空路に近づくと、東京航空交通管制部(三河セクター)にコンタクトするよう指示が出される。
(東京航空交通管制部にハンドオフ) |
Departure |
Japan air 120, Contact Tokyo controll 125.7. |
JAL120 |
Contact Tokyo controll 125.7, Japan air 120. |
東京航空交通管制部 |
|
東京航空交通管制部(三河セクター)にコンタクト。 |
JAL120 |
Tokyo control, Japan air 120, Leaving 7 thousand 5 hundred for 200. |
Tokyo |
Japan air 120, Climb and maintain 250. |
JAL120 |
Climb and maintain 250, Japan air 120. |
|
東京航空交通管制部(関東南Aセクター)にコンタクト。
セクターが替わっても同じ管制部ならコールサインは「Tokyo Control」のままとなる。 |
Tokyo |
Japan air 120, Contact Tokyo controll 123.7. |
JAL120 |
Contact Tokyo controll 123.7, Japan air 120. |
|
東京アプローチの管制エリアに近づくとコンタクトするよう指示される。
(東京アプローチにハンドオフ) |
Tokyo |
Japan air 120, Contact Tokyo approach 119.1. |
JAL120 |
Contact Tokyo approach 119.1, Japan air 120. |
東京アプローチ |
東京アプローチにコンタクト。 |
JAL120 |
Tokyo approach, Japan air 120, Leaving FL230 for 180, Information juliett. |
Approach |
Japan air 120, Fly heading 090 for vector to ILS runway 34L final approach course. |
|
: |
|
東京アプローチ内では、トラフィックが多くセパレーション確保のために頻繁に高度・速度・方位などを指示される。 |
|
: |
空港に近づくとアプローチから東京タワーにコンタクトするよう指示される。(タワーにハンドオフ) |
Approach |
Japan air 120, Contact Tokyo Tower 118.1. |
JAL120 |
Contact Tokyo Tower 118.1, Japan air 120. |
東京タワー |
東京タワーにコンタクト。先行機がいる場合、着陸許可ではなく進入継続の指示が出される。 |
JAL120 |
Tokyo tower, Japan air 120, Approaching Kisarazu, spot 14. |
Tower |
Japan air 120, Continue approach, wind 210 at 7, You are no.2, traffic 12 O'clock, 5 and half miles ahead boeing 747. |
JAL120 |
Continue approach, Japan air 120 |
先行機が着陸したら着陸許可がおりる。 |
Tower |
Japan air 120, Cleared to land, runway 34L. |
JAL120 |
Cleared to land, runway 34L, Japan air 120. |
着陸後、機の減速具合をみてタワーよりタキシーウェイが指示され、グランドのコンタクトするよう指示される。
(グランドにハンドオフ) |
Tower |
Japan air 120, Turn right A-6, Contact tokyo ground 121.7. |
JAL120 |
A-6, Contact tokyo ground 121.7, Japan air 120. |
東京グランド |
東京グランドにコンタクトすると、スポットまでのタキシー経路が指示される。 |
JAL120 |
Tokyo ground, Japan air 120, A-6, spot 14. |
Ground |
Japan air 120, Taxi to spot via outer, W-6. |
JAL120 |
Taxi via outer, W-6, Japan air 120. |